dilluns, 7 de febrer del 2011

CANTANTS ?


El 16 d’abril de l’any 1973 jo tenia 14 anys. No recordo gaire cosa d’aquell temps, però evidentment encara anava a l’escola, a cinquè de batxillerat, tenia una colla d’amics amb qui compartíem escola i esplai, m’agradava dur el cabell llarg, vestir amb armilles i camises amples, començava a interessar-me per la política, a fumar i a tocar la guitarra, i ja feia uns anyets que em fixava en les noies. A casa encara hi vivíem tots els germans i s’hi escoltava sovint música de tota mena, des d'òpera o música clàssica, per part dels meus pares, passant pels Beatles, els Bee Gees, el Serrat o el Raimon per part dels germans grans, i per la música “ligera” de l’època, que sonava per les emissores de ràdio o per la televisió. Tot i que oficialment deia que el pop espanyol no m’agradava gens, perquè jo escoltava David Bowie, Lou Reed o cançó catalana, totes les cançons em quedaven gravades al cervell sense escoltar-les gaires vegades. Moltes músiques amb la seva lletra encara són a la meva memòria i puc cantar-les sense esforç. Camilo Sesto, el Duo Dinàmico, Juan Pardo, Pablo Abraira i un llarg etcètera, indiscutiblement formen part del meu pòsit musical. I entre tots ells, hi ha el Nino Bravo, amb una veu portentosa i unes cançons molt boniques, d’inesborrable record.
Fins a quin punt ha influït en l’èxit espectacular d’aquest cantant valencià, el fet que morís en un accident de cotxe, el 16 d’abril del 73 ?
Segur que aquell desgraciat accident el va convertir en mite, i que les seves cançons van començar a sonar per tot arreu, i les vam incorporar al nostre imaginari musical de manera definitiva. Si avui el Nino Bravo fos viu, potser no li tindríem tant de respecte i admiració. Els altres noms que se’m passen pel cap, avui no són ni admirats, ni valorants i gairebé ni tant sols respectats. Era diferent el Nino ? No tinc una resposta.
He fet tota aquesta reflexió per parlar de l’Obra de teatre Nelly Blue, que vaig veure el dissabte passat, 5/02/2001, a can pistoles, el teatre Capitol de la Rambla de Barcelona.
L’argument s’explica en un moment. A principis dels anys setanta, dos homes solitaris, aficionats a la música lleugera, es coneixen casualment i decideixen presentar-se junts a un concurs de cançó. Partint d’aquesta història tant simple, amanida amb detalls de la vida dels dos personatges, els dos actors interpreten cançons de l’època, sobretot del Nino Bravo i d’alguns cantants italians. La notícia de la mort de Nino Bravo, és el motiu perquè en Ximo Llorenç, casualment del mateix poble que el malaguanyat cantant valencià, es decideixi a cantar i descobreixi que té una veu portentosa que li permet interpretar els temes de Nino a la perfecció. El seu nou amic, en Ricard Amigó, perruquer de professió, però cantant italià per vocació, el convenç perquè es presentin plegats a un concurs de cançó. En Ricard, amb el nom artístic de Rocco Mastroianni, fa temps que es dedica a presentar-se a concursos, i tot i que no en guanya mai cap, segueix fent-ho, perquè el que realment vol ser és cantant professional. Finalment és en Ximo el que triomfa, gràcies als consells d’en Ricard, i pot viatjar a Amèrica, que és el que somiaven fer plegats, però que finalment només un dels dos aconsegueix.
Tot això amb molt de ritme, molt sentit de l’humor, ple de gags divertidíssims, i de situacions grotesques, algunes fins i tot emotives, i amb unes interpretacions bestials.
Tot plegat es quedaria simplement en una bona obra de teatre, sinó fos perquè a sobre de recrear uns personatges simpàtics i entranyables, els dos actors són a la vegada uns magnífics cantants. I ho dic totalment convençut. L’Albert Ribalta es treu de la màniga un cantant italià perfecte, d’aquells amb la veu ronca i trencada, i canta clàssics com Pregherò, Tu vuò fa’ l’americano o Volaré amb un estil i una força pròpies d’aquells setanta on Sandro Giacobe o Claudio Baglione feien furor. I també fa un Et maintenant prodigiós.
I en Xavi Mira és el Nino Bravo. Sí, sí... és ell !!! Vull dir que té una veu perfecta per cantar les seves cançons, i tant “Libre”, com “Un beso i una flor” estan executats a la perfecció. Com va dir la Roser al final de l'obra, tots ens haguéssim quedat asseguts a les butaques escoltant un concert del Xavi Bravo o del Nino Mira, o d’en Ximo Llorenç, amb molt de gust. Quan acaba la interpretació de Libre, i a l’obra els aplaudiments enllaunats donen la impressió que el públic del festival premia la interpretació d’en Ximo, tots ens vam posar a aplaudir com a bojos, deixant clar que ens havia encantat la seva interpretació i la seva veu.
Estic molt content d’haver pogut veure-la i és d’aquells cops que m’agradaria repetir.
Cal felicitar als actors i a la directora, la Marta Perez, per la idea, per la posada en escena i pel excel·lent treball que han fet.
Aneu a veure-la !!!!

2 comentaris:

Miquelputxet ha dit...

M'ha agradat un altre cop el teu Post. Molt interessant. Em fa replantejar per fer un forat la setmana propera i anara Can Pistoles a veure-la, ja que es l'ultima setmana.

Si et sembla en el meu Bloc "Voltar i voltar" afegiré un link per estar millor connectats.

Una abraçada. MIQUEL

Toni Juanet ha dit...

Estic segur que t'agradarà... ja m'ho faràs saber.
Encantat que afegeixis un link al teu bloc. Jo faré el mateix al meu.
Una abraçada
Toni