dimecres, 25 de febrer del 2009

CONFERÈNCIA D'ARCADI OLIVERES

Dilluns 23 vem anar a una conferència de l'Arcadi Oliveres sobre la crisi. Ens va parlar de les tres crisis que estem patint en aquests moments, l'alimentària, l'energètica i la financera. El fet que coincideixin les tres fa que la situació sigui especialment greu, però tant l'alimentària com l'energètica fa temps que afecten a moltíssima gent. Tot i que la seva interpretació de la situació em sembla encertada, sobretot pel que fa a la intolerable actitud dels governs occidentals envers els més pobres, em vaig quedar amb la sensació que el seu discurs ja no aporta res de nou. Si que és veritat que hi ha coses que no han canviat, i que per tant cal repetir-les fins a fer-nos pesats, però em sembla que no ha evolucionat per trobar noves estratègies, noves maneres d'afrontar aquests problemes i d'oferir eines , ja no només de reflexió, sinó d'acció.

Ens va parlar de controlar el consum, i un cop més va criticar les centrals nuclears com a font d'energia perillosa. Segurament té raó, però mentre no tinguem alternatives, tots voldrem seguir encenent la calefacció a l'hivern, i l'aire condicionat a l'estiu, i tantes i tantes coses de les que no podem, o no sabem prescindir. Potser hauríem de ser més radicals, però... seríem capaços de disminuir el consum energètic ?

També vaig trobar a faltar una crítica frontal als governs dels paisos pobres, que em sembla que són, com a mínim corresponsables de la situació que estan patint la seva gent.

La constatació que va fer de les conexions entres els poders econòmics i els polítics em va semblar una repetició del de sempre, i amb l'afegit que tal com ho va exposar ens va deixar clar que això no té solució. Sentir-ho dir d'una manera tant clara fa mal... El capitalisme és això. Els poderosos guanyen molts diners quan les coses van bé, i entre tots els ajudem quan van malament. Privatització dels guanys en una situació econòmica faborable i socialització de les pèrdues en moments de crisi !! Algú té alguna idea per canviar-ho ?