
Pot ser que una òpera sigui
cruelment atacada per la majoria de crítics, i que a mi m’hagi semblat sublim,
només perquè aconsegueixi emocionar-me, fer-me vibrar i fins i tot extasiar-me.
El repte, sempre que sec a la meva butaca, és aconseguir que se’m posi la pell
de gallina, sentir alguna esgarrifança o vessar alguna llagrimeta. Sempre
intento posar els meus sentits a punt per que captin allò que em fa sentir bé,
aquella melodia que em deixa un nus a la gola, que m’accelera el cor, que m’excita
o em relaxa. Malauradament sóc excessivament propens a deixar-me destorbar per
qualsevol fotesa, alguna tos, una veueta, algun exagerat que fa un sonor
SSSSHHH !!
I que em treu del núvol on em
trobava. Això fa que massa sovint no pugui desmarcar-me de l’entorn i no
aconsegueixi deixar-me seduir, amb la consegüent desil·lusió i fins i tot
disgust. No està la cosa com per deixar escapar ocasions per delectar-me amb el
que veig o el que sento.
Si una nit a l’òpera no m’alegra
l’esperit és que no ha anat bé. Encara que s’hi hagi cantat la millor obra de
Mozart i que els intèrprets siguin les veus més reputades en el seu millor dia.
Home, si coincideixen aquestes variables, és molt possible que em senti
plenament estimulat i satisfet, però no n’és una garantia absoluta. Depèn també
de mi i de les meves circumstàncies. El meu estat d’ànim, el dia que he tingut,
la son que arrossego, el meu coneixement de l’òpera, la impressió que em fan
els cantants, si m’agraden l’escenografia, la llum, el vestuari i la tria dels
personatges, o si donen el tipus, tant físic com vocal, poden determinar la
meva percepció. Un tenor que faci de don José amb la veu una mica massa fina i
poca energia ja em pot desmotivar del tot. I o bé la Carmen és perfecta i ho
compensa, o ja sé que no sortiré content.
També he observat que a mida que
he anat veient més òperes i que els meus coneixements, poc o molt han anat
creixent, cada cop és més difícil que l’impacte sigui com quan era “verge”. I
això em preocupa, perquè significa que cada cop em tornaré més exigent, i per
gaudir mínimament hauré de tenir la sort de que coincideixin tots els factors
favorables. I finalment, potser ni així, i no hi haurà òpera ni cantat que
sigui capaç de produïr-me el més mínim plaer. Tinc la sensació que això és el
que els hi passa a molts crítics, que farts com estan de veure-ho tot, no poden
aconseguir pràcticament mai ni un bri de felicitat, ni un instant d’èxtasi, ni
tant sols un mínim entusiasme. I ells encara poden fer-ne una valoració
objectiva perquè tenen uns coneixements i una formació, però jo ni això !
Bé, si he començat els meus
comentaris parlant de sentiments és perquè crec que aquesta Bohème em va entrar
per la pell i no per les orelles. Sé que llegiré crítiques negatives,
segurament ben raonades i basades amb dades objectives i racionals. Però em reafirmo en que potser hauríem de
deixar de banda les convencions i fins i tot la raó per obrir els porus de la
pell i deixar-nos posseir del tot per les veus, la música, les imatges i la
màgia del Liceu. Per fer-ho, em cal mantenir la innocència.
Heus aquí el repte.
4 comentaris:
Toni, quina sorpresa trobar-te parlant de La Bohème. Demà el Joanfran i jo hi anem per primera vegada a la vida al Liceu, a escoltar òpera! I buscàvem documentació. Gràcies per l'article i em capbusso en d'altres on parles de la Mimi.
Petons
Hooola Anna !!! Ja tinc ganes de saber com us ha anat l'experiència. Segur que us ho passareu bé, i vigila, perquè un s'hi acaba enganxant a aquestes coses...
Petons !!!
Ja la he vist dues vegades en 15 dies. Se que te critiques serioses que no la deixen massa be.... però opino igual que tu.... per mi SUBLIM.
Tot un 5 estrelles a Voltar i Voltar
Un cop més coincidim. Avui volia tornar a veure-la al cinema, però finalment no podré. Ja em sap greu, ja...
Fins aviat !!
Publica un comentari a l'entrada