Com que no tinc prou coneixements
per fer una crítica amb cara i ulls de les òperes que veig, i no puc parlar de
tècnica, ni de fraseig, ni d’afinació o de tessitura, o només en els casos en
que ho veig claríssim, no tinc cap altre remei que fer les meves valoracions a
partir dels sentiments que em provoca, de si em fa sentir plaer, m’alegra o
m’entristeix. O si em deixa indiferent.
Pot ser que una òpera sigui
cruelment atacada per la majoria de crítics, i que a mi m’hagi semblat sublim,
només perquè aconsegueixi emocionar-me, fer-me vibrar i fins i tot extasiar-me.
El repte, sempre que sec a la meva butaca, és aconseguir que se’m posi la pell
de gallina, sentir alguna esgarrifança o vessar alguna llagrimeta. Sempre
intento posar els meus sentits a punt per que captin allò que em fa sentir bé,
aquella melodia que em deixa un nus a la gola, que m’accelera el cor, que m’excita
o em relaxa. Malauradament sóc excessivament propens a deixar-me destorbar per
qualsevol fotesa, alguna tos, una veueta, algun exagerat que fa un sonor
SSSSHHH !!
I que em treu del núvol on em
trobava. Això fa que massa sovint no pugui desmarcar-me de l’entorn i no
aconsegueixi deixar-me seduir, amb la consegüent desil·lusió i fins i tot
disgust. No està la cosa com per deixar escapar ocasions per delectar-me amb el
que veig o el que sento.
Si una nit a l’òpera no m’alegra
l’esperit és que no ha anat bé. Encara que s’hi hagi cantat la millor obra de
Mozart i que els intèrprets siguin les veus més reputades en el seu millor dia.
Home, si coincideixen aquestes variables, és molt possible que em senti
plenament estimulat i satisfet, però no n’és una garantia absoluta. Depèn també
de mi i de les meves circumstàncies. El meu estat d’ànim, el dia que he tingut,
la son que arrossego, el meu coneixement de l’òpera, la impressió que em fan
els cantants, si m’agraden l’escenografia, la llum, el vestuari i la tria dels
personatges, o si donen el tipus, tant físic com vocal, poden determinar la
meva percepció. Un tenor que faci de don José amb la veu una mica massa fina i
poca energia ja em pot desmotivar del tot. I o bé la Carmen és perfecta i ho
compensa, o ja sé que no sortiré content.
També he observat que a mida que
he anat veient més òperes i que els meus coneixements, poc o molt han anat
creixent, cada cop és més difícil que l’impacte sigui com quan era “verge”. I
això em preocupa, perquè significa que cada cop em tornaré més exigent, i per
gaudir mínimament hauré de tenir la sort de que coincideixin tots els factors
favorables. I finalment, potser ni així, i no hi haurà òpera ni cantat que
sigui capaç de produïr-me el més mínim plaer. Tinc la sensació que això és el
que els hi passa a molts crítics, que farts com estan de veure-ho tot, no poden
aconseguir pràcticament mai ni un bri de felicitat, ni un instant d’èxtasi, ni
tant sols un mínim entusiasme. I ells encara poden fer-ne una valoració
objectiva perquè tenen uns coneixements i una formació, però jo ni això !
Reflexiono sobre aquestes coses
després d’haver escoltat, ara fa poques hores, l’estrena de la Bohème, des del
lateral del tercer pis del Liceu. Avui he viscut alguns moments sublims al
costat d’altres desesperants. Un concert de tos mentre Rodolfo li diu a Mimí
com de freda té la mà. Concert de tos i de queixes, que molesten tant o més que
els estossecs. Un mocador a la boca fora suficient per esmorteir el so i no
molestar tant. I una mica més de tolerància, per part d’alguna minoria, també
aniria bé. La situació dels personatges en algunes escenes, a la dreta de
l’escenari ha fet que m’hagi d’inclinar endavant per veure’ls, tapant a la
persona que tinc a la dreta i essent tapat per la de l’esquerra. Els directors
d’escena haurien de tenir en compte que
hi ha una gran part de l’aforament que només veu mig escenari, i que seria bo
que les escenes claus es produïssin, si no al centre, com a mínim una mica
centrades. Aquests detalls són suficients perquè em descentri i em torni a
costar molt tornar a entrar a l’obra. Algun moviment de decorats mentre Rodolfo
i Mimí es declaren també em va semblar que distreia l’atenció de l’autèntic centre
d’interès d’aquell instant màgic. Tot i que he de dir que l’escenografia em va
agradar , encara que clàssica, una mica de pastorets depèn de com es miri, era prou
elegant i bonica, fins i tot diria que, pel meu gust, encertada. El moviment dels
personatges, els cors, i els nens quan omplen l’escenari estan molt bé, i el
moviment dels decorats ajuda a crear l’ambient necessari. No cal que parli de
la Mimí i la Museta, perquè ja he escrit dos monogràfics, però si que he de dir
que l’actuació de Ramon Vargas no ha respost a les meves expectatives. Estava
segur que era el plat fort de la nit i he vist que no estava a l’alçada de la
resta. Potser poca potència, potser un mal dia, o potser no és un personatge per
a ell. A vegades l’orquestra se’l menja i costa de sentir-lo. Una orquestra que
sona molt bé, a cops moments meravellosament bé, però que potser li sobrava
volum i tapava algunes veus. La resta molt bé, papers curts, alguns d’ells amb
apunts brillants que s’agraeixen. El baríton Christopher Maltman és un Marcello amb una veu
preciosa però poc paper, com Gabriel Bermúdez, un Schaunard amb bona veu i
paper curt. En Carlo Colombara és un Colline perfecte, amb una ària al
quart acte que em va impressionar.
Bé, si he començat els meus
comentaris parlant de sentiments és perquè crec que aquesta Bohème em va entrar
per la pell i no per les orelles. Sé que llegiré crítiques negatives,
segurament ben raonades i basades amb dades objectives i racionals. Però em reafirmo en que potser hauríem de
deixar de banda les convencions i fins i tot la raó per obrir els porus de la
pell i deixar-nos posseir del tot per les veus, la música, les imatges i la
màgia del Liceu. Per fer-ho, em cal mantenir la innocència.
Heus aquí el repte.
4 comentaris:
Toni, quina sorpresa trobar-te parlant de La Bohème. Demà el Joanfran i jo hi anem per primera vegada a la vida al Liceu, a escoltar òpera! I buscàvem documentació. Gràcies per l'article i em capbusso en d'altres on parles de la Mimi.
Petons
Hooola Anna !!! Ja tinc ganes de saber com us ha anat l'experiència. Segur que us ho passareu bé, i vigila, perquè un s'hi acaba enganxant a aquestes coses...
Petons !!!
Ja la he vist dues vegades en 15 dies. Se que te critiques serioses que no la deixen massa be.... però opino igual que tu.... per mi SUBLIM.
Tot un 5 estrelles a Voltar i Voltar
Un cop més coincidim. Avui volia tornar a veure-la al cinema, però finalment no podré. Ja em sap greu, ja...
Fins aviat !!
Publica un comentari a l'entrada