No són ni la religió
ni els nacionalismes, sinó la por, l'enveja, la cobdícia, la intolerància o la
ignorància, les que propicien que, en determinades circumstàncies, els humans
puguem arribar a fer barbaritats tant grans com la d'assassinar als nostres veïns,
antics companys de classe, o fins i tot amics. Les creences només són una
excusa per deixar anar allò d'animal que portem dins, una manera de justificar
la nostra crueltat , la insensibilitat, l'egoisme que va lligat a la essència
humana, i que ben pocs saben controlar, i són prou valents per no permetre que
els domini la barbàrie, assumint les conseqüències que pot tenir la seva
decisió.
La nostra classe, de
Tadeusz Slobodzianek, és una obra molt dura que rememora la història real de l'assassinat
de més d'un miler de jueus a la Polònia ocupada pels Nazis. El que fa encara
més escruixidora aquesta massacre és que no van ser els alemanys qui la van
perpetrar, sinó els mateixos veïns de les víctimes. Homes i dones que es
coneixien des de sempre, que havien anat junts a l'escola, havien jugat, i
s'havien fet grans plegats, eren capaços de matar per simple fet de considerar
"diferents" aquells amb qui fins llavors ho havien compartit tot.
L'obra explica els
fets des de la perspectiva de protagonistes d'ambdós bàndols, amb una claredat
i una cruesa impressionants. Les detallades descripcions dels moments mes durs
de les matances m'han encongit el cor i m'han fet saltar més d'una llàgrima.
Suposo que, pel silenci que hi havia a la sala del Lliure de Gràcia, a tothom
li ha passat més o menys el mateix.
La brillant posada en
escena ha estat un entorn perfecte per on els deu personatges han passat en poc
menys de tres hores del joc infantil a la tortura, la violació i la mort. Tots
s'han hagut d'enfrontar a la realitat que els ha tocat viure, alguns com a
botxins, d'altres com a víctimes, pocs tancant els ulls i els que menys
rebel·lant-se davant les injustícies i
la barbàrie. Sovint, víctimes i botxins intercanvien els papers, i posen en
dubte qualsevol idea d'objectivitat. Res és veritat i res és mentida, i ningú
es salva de la possibilitat que se li
manifestin els seus odis de forma violenta. Finalment, ni el temps ho cura tot.
Per determinats actes que hem comés els humans no hi ha excusa, i no hi ha
oblit. I no sé si hi ha d'haver perdó.
Carme Portacelli ha
dirigit magistralment aquests actors i actrius, creant un ambient a estones
irrespirable, situant el clímax de cada moment al lloc adequat i fent de cada
moviment , de cada gest, una coreografia que acompanya perfectament el text i
ens porta a no tenir ni un moment de respir, mantenint la tensió i l'interès
durant tota l'obra, especialment en la llarguíssima primera part. És clar que
la clau de tot és l'argument, la història que ens expliquen d'una manera commovedora
aquells nens companys de classe. I la força brutal d'unes paraules directes,
sense eufemismes i floritures, que no permeten interpretacions ni confusions.
Som nosaltres qui haurem finalment de jutjar i valorar les actituds de cadascú,
perquè els fets se'ns presenten tal com són.
No tinc dubtes
respecte a qui són els veritables culpables. Els he expressat al principi. La
por, la ignorància, l'egoisme i la intolerància. I la història ens ofereix lliçons que,
malauradament, mai hem estat capaços d'aprendre.
1 comentari:
Estic absolutament d'acord amb tu. Una obra que es te que veure. Imprescindible !!!
Publica un comentari a l'entrada