Quan vaig al teatre
normalment tinc temps de preparar-me pel que veuré, perquè miro de comprar les
entrades amb molta antelació, i puc anar trobant informació sobre l'obra,
l'autor o el director per fer-me'n una idea. Aquest cop, però, a les set de la
tarda em van oferir unes entrades per anar al Lliure de Montjuïc a veure
Coriolà, que començava al cap d'una hora i mitja. En l'abonament d'aquest any
no l'havia triat perquè algunes de les coses que he vist de l'Àlex Rigola no
m'han acabat d'agradar, i a més, sovint Shakespeare em resulta pesat, difícil
de digerir i, ja sé que sona a sacrilegi, passat de moda. Vaja, que no em venia
de gust.
Però davant la
possibilitat de veure-la de franc no vaig dubtar. Potser fins i tot m'agradaria
!
Però va ser només
una il·lusió, perquè des del primer moment ja em va semblar que segueixo sense
sintonitzar amb l'estil del Rigola, i tot i que he de reconèixer-li una
originalitat i un atreviment poc habituals, pel meu gust va massa enllà, porta
els clàssics a un punt que em resulta impossible entendre el que em proposa, i
encara més si no he pogut llegir gaires referències abans. Però començo per les
coses positives, que n'hi ha !
L'escenografia
despullada, amb aquesta mena d'anunci al mig, i els actors bellugant-se amunt i
avall crea imatges d'una gran força, amb moment d'una bellesa extraordinària,
especialment quan el rètol dona voltes i tots canten el Five Years del David
Bowie, amb la música a tot volum en un increscendo que em va posar la pell de
gallina. Però això té poc mèrit, perquè des de que tinc quinze anys són fan del
Bowie, i escoltar una cançó seva sempre em motiva. Potser és la única cosa que
comparteixo amb L'Àlex Rigola, el gust per aquest cantant, en el seu cas
gairebé l'obsessió, perquè a la seva "Tragèdia" del grec de l'any passat
va ser Starman la que va sonar, en una situació escènica similar.
També vull destacar
la feina d'en Joan Carreras, que té una presència elegant, i una veu potent que
omplen l'escenari i eclipsen la resta d'actors. Però va ser l'Aina Calpe la que
em va salvar la nit. Una noia jove, a qui no coneixia, que va demostrar saber
moure's més que ningú, amb tota l'elegància del món, i amb una veu que em va
impressionar. Amb l'espasa a la mà, i el Rèquiem de Preisner sonant amb tota la seva força i bellesa, en
un altre bon moment coreogràfic i sobretot musical, era l'única que marcava els temps dels
moviments amb precisió, i convertia en un ball preciós un seguit de gestos més
aviat durs i sincopats. Si es comparava l'armonia i la bellesa dels seus
moviments amb els de la resta, no quedava ningú viu... bé només el Joan Carreras, que destacava per la seva terrible expressió.
Sempre em sap greu
parlar malament dels actors, i no ho faré. Només dir que no em van saber fer
entrar en el text, a cops per una dicció poc clara, d'altres per no matisar
prou el to de la seva veu, cridant massa o parlant massa de pressa. Tampoc crec
que sigui ben bé culpa d'ells, i ho atribueixo a una direcció que no els
dibuixa prou bé, i que intenta dir en poc més d'una hora el que l'autor va
voler dir en tres. Ja sé que només ha quedat l'essencial, i que segueix sent
una crítica a una mena de democràcia manipulada. Però després del que vaig veure
i sentir, seria incapaç de deduir res d'això. Potser si que aquest era
l'objectiu del director, però o bé jo no vaig estar prou atent, o no vaig
entendre res. Potser és culpa meva...
2 comentaris:
Jo crec que estem molt d'acord amb moltes coses del que dius.... jo també estic una mica fart de tan clàssic i necessito gaudir mes de teatre contemporani.
En el que no estic gens d'acord amb tu es amb la visió d'en Rigola. Jo soc un fan d'aquest bon home i m'agrada molt quasi tot el que fa. Considero que Bieito i ell son la "creme" del Teatre a casa nostre, i aixi es reconegut internacionalment.
Jo crec que no podria veure un Shakespeare a "pelo" tal i com va ser escrit...m'agrada que l'actualitzin a dia d'avui i aquest home ho sap fer de meravella, encara que en aquesta ocasió no ha estat del tot encertat.
Una abraçada
Miquel, ja està bé que tinguem punts de vista diferents i que mirem de defensar-los. T'he de dir que no deixaré de veure obres dirigides pel Rigola, a veure si li acabo trobant el què. Amb Calixto Bieito he tingut una mica més de sintonia, perquè tant el Rei Lear del 2004, com les òperes Carmen i Don Giovani, m'han semblat apostes excel·lents. També és veritat que em caldria haver vist moltes més feines tant de l'un com de l'altre per poder jutjar-los d'una manera més "global", i per tant només em baso en el poc que he vist. Si que penso que cal elogiar el seu atreviment i l'originalitat de les seves propostes. M'agradin o no !
Una abraçada !
Publica un comentari a l'entrada