Veient que els preus altíssims
ens impedien veure algunes òperes interessants, per iniciativa del Xavier Capell vam decidir fer la prova d’anar
al cinquè pis del Liceu, comprant entrades sense visió, o amb poca visió, a 10
euros. Com a mínim podríem escoltar-les i estirant el coll i posant-nos drets,
fins i tot veure alguna cosa. Per tant, aquesta nit hi hem anat amb el Xavier i la
Lourdes amb el convenciment que seria una nit de Liceu diferent a totes les
que hem viscut fins avui. Hem passat per la primera fila de platea, Carmen, i ho hem
tastat tot, excepte aquestes entrades “barates” que avui portem a la butxaca.
Un cop al nostre lloc, i quan encara falten cinc minuts per que comenci “El
burbero di buon cuore” veiem que hi ha molt poca gent. Queden seients lliures a
platea i a tots el pisos, però especialment al tercer hi ha tot un bloc
absolutament buit. Ens mirem, veiem que per veure l’escenari gairebé ens haurem
de jugar la vida, i decidim baixar a ocupar aquests llocs orfes, amb
l’esperança de que no arribin els seus propietaris a última hora, i de veure
aquesta òpera del músic valencià Vicent Martín i Soler des d’un lloc, sinó
privilegiat, si molt millor del que esperàvem.
S’apaguen els llums, puja el
teló, i es produeix un moviment massiu, dels laterals cap al centre. Tothom
aprofita per millorar la seva visió de l’escenari ocupant els seients buits més
ben situats.
Estem contents, i fa il·lusió ser
allà havent pagat tant poc. A mi això ja em predisposa positivament, i crec que
ens passa el mateix als quatre, perquè disfrutem de l’òpera, de la música fàcil,
senzilla, i bonica, i de les encertades interpretacions dels cantants, potser
no brillants, però que estan a l’alçada de la partitura i de la lleugeresa de
l’obra. El rondinaire de bon cor és una
òpera agradable, amb una música que arriba sense dificultat, que s’entén bé,
amb àries boniques i amb alguna floritura interessant, i duos, tercets i
concertants esplèndits, amb ritme i sense complicacions. Una història
d’embolics, però no molt enrevessada, i amb un sentit de l’humor que ajuda a païr-ho
tot, i si bé res no destaca d’una manera espectacular, tot és prou atractiu com
per no avorrir-se gens ni mica. Potser l’escenografica és pobre i no acaba
d’arrodonir un espectacle que es interessant i divertit, però que no ocuparà un
lloc especial a la meva memòria.
Alguna cosa deu fer que les
òperes de Mozart hagin arribat als nostres dies essent conegudes i reconegudes
per tothom i que les de Vicent Martín no. Potser al segle VXIII tots dos eren
igualment ben considerats, però avui Mozart és considerat un geni i Martín no
passa de ser un bon músic, gairebé desconegut fins i tot pels valencians.
Tots
els personatges tenen el seu moment, la seva ària o el seu duo, i només
destacaria el baix Carlos Chausson, que és qui té el paper més important i qui
porta el pes de tota la trama. La resta, Paolo Fanale, Elena de la Merced, David
Alegret, Veronique Gens, Marco Vinco, Josep Miquel Ramon o Patricia Bardon tenen bons moments, però cap d’ells
sobresurt, només potser la Veronique Gens, que canta molt bé les dues àries que
va compondre Mozart, i l’Elena de la Merced, que té una veu molt bonica però
poc potent. El conjunt és molt correcte i permet gaudir de l’òpera sense patir
gens, i l’orquestra contribueix a que tot encaixi a la perfecció. No vaig
entendre alguns crits de desaprovació al final, exagerats i desagradables.
M’agradaria saber qui es creu tant “entès” i tant “sensible” que és capaç de
posar-se a fer el burro, com si fos en un camp de futbol. No aplaudint seria
suficient per demostrar que no li ha agradat, però voler fer notar d’aquesta
manera el seu disgust em sembla excessiu. Pot fer-ho, és clar, però jo també el
puc escridassar a ell per emprenyar. Llàstima que no el vaig poder veure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada