"Hi havia una vegada un home
que, malgrat les dificultats que passava en un món ple d’injustícies, pobre i
desgraciat, vivia amb la il·lusió de trobar el “país just”, un lloc on
tothom s’ajudava, es respectava i vivien feliços. Un dia va trobar un savi, carregat de llibres i de mapes, i va pensar que potser ell podria dir-li
on es trobava aquell país fabulós. El savi, després de consultar tots els seus
mapes i llibres, va arribar a la conclusió que el país just no existia, i així
li ho va fer saber a l’home, que, molt enfadat, va insultar al savi, dient-li
que ell no sabia res, i que ja el trobaria per una altra banda. L’home va
marxar indignat, deixant al savi perplex. Es va tancar a la seva cambra, i es
va penjar."
L'únic personatge optimista,
capaç de trobar una mica de llum en aquella andana fosca, i en aquelles vides
apagades, explica aquesta història. Un se suïcida quan perd la il·lusió i
l'esperança. Sense un motiu, sense un objectiu, no val la pena viure
Vaig pensar que no és el millor
moment per posar damunt d’un escenari personatges que viuen situacions límit,
provocades per la manca de feina i d’esperança. S’ha venut els baixos fons com
una obra actual, perquè tots ens podem trobar demà mateix en la situació dels
personatges. Però si crec que no és el millor moment és precisament per això,
perquè també són ganes de veure com podem acabar d’aquí a quatre dies si les
coses segueixen així. Potser ara ens convé més anar a veure algun vodevil, o
una comèdia que ens faci riure i eviti que durant una estona pensem en les
misèries humanes.
Però un cop vista l’obra, on
l’esperança hi juga un paper important, no he acabat tant deprimit com
m’esperava.
Fins i tot alguns moments en que en
Dani Nel·lo i en Jordi Prats toquen una melodia preciosa amb els seus saxos, i
que tots els personatges en escena es mouen a càmera lenta, he pogut veure una
bellesa insòlita en mig de tant d’egoisme, enveja, ràbia i violència. I el
personatge que interpreta la Gabriela
Flores, tot i que potser és una mica massa ingenu, destil·la una
tendresa i un optimisme que no et permeten acabar d’abaixar els braços del tot.
És el contrapunt necessari davant la insolència i el menyspreu que mostren en
algun moment tots els habitants d’aquella andana del metro. Un suposat ex-banquer
que recrea de manera espectacular en David Bagés, amb un posat sorrut, cínic i ressentit, inventa un tipus menyspreable,
que pot acabar esdevenint entranyable, si no fos per la mala llet que gasta.
Una creació genial d’un actor genial.
El Manel
Barceló, agressiu i covard, potser el més poderós d’entre els desvalguts,
però també el més desgraciat. L’Albert Pérez, marit indigne, incapaç de
donar una mica de tendresa a la seva dona moribunda, Lina Lambert, capficat en treballar per a res i per a ningú.
En Roger Casamajor, un altre
cop impecable en el seu rol de jove dur i insensible, però que amaga una
irreprimible necessitat de fer alguna cosa per sortir-se’n, d’estimar i de ser
estimat. La Daniela Feixas, lúcida, però aterrida per la seva germana, LLuïsa Castell, que no li permet fer res del que somia. La
germana malvada maltracta a la dèbil, amb una escenografia brillant, on a base
de crits i sorolls, i de l’actitud de la resta de personatges, s’aconsegueix
una força dramàtica molt intensa.
Mohamed el Bouhabi, Xavier Ripoll i
Jordi Collet completen aquest grup de
desesperats, de manera més discreta, sense ajudar ningú ni enfrontar-s’hi.
Mohamed rient les gràcies a tothom, i evitant destacar massa, per por a rebre
per la seva condició d’immigrant. L’actor alcohòlic i desmemoriat és potser
l’únic que prova de fer alguna cosa per canviar i sortir d’aquell forat, però
es deixa arrossegar com tots i només és capaç, finalment, de fer alguna cosa
per canviar... En Jordi Collet, el més serè, el més centrat, però potser per
això mateix el més repulsiu, perquè té el potencial i la capacitat de fer més
que els altres, i no és capaç de fer-ho.
En Nao Albet fa un paper difícil. Un jove drogoaddicte enmig d’aquelles vides
acabades és una prova més de l’enfonsament del present i de la inexistència de
futur. Pel meu gust, en algun moment el seu personatge marxa més cap a un
deficient que cap a un jove
enganxat i perdut. Em sobra l’skate, perquè ja és prou jove com per que
necessiti cap element que ho ressalti, i el ridiculitza una mica,
pretenent fer-lo “modern”.
Un conjunt esperpèntic, d’homes i
dones deixats de la ma de deu, amb un present trist i difícil i un futur
impossible, incapaços, per indolència o per manca de recursos, de canviar ni de
fer res per evitar caure pel pendent al que la misèria els aboca. La misèria
econòmica i, sobretot, la moral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada