Mirar de costat a costat, movent el cap amb un
gest brusc i precís per anar del rei Lear a la seva filla, a la traïdora o a
les altres, que traeixen de veritat amb el pitjor dels enganys, adulant i
posant en evidència la sinceritat. NO. Estimar sense voler demostrar-ho, no
cal, NO. Perquè esperar que ens contradiguin? què ens fa buscar l’aprovació?
Forçada o imaginada, però ens afalaga i ens agrada. I les paraules clares que
ens qüestionen i ens obliguen a discutir, a pensar, a veure’ns com som, ens
molesten, irriten, emprenyen, encara que finalment, si les haguéssim escoltat,
podríem haver estat fins i tot feliços. SI.
El foc i la sang, la por, la veritat
necessària expressada per qui, volent fer-nos riure, ens obre els ulls, buits,
oberts o tancats, és ben igual. Ironia que ens fa veure-hi clar, música
alliberadora, bogeria clarivident. Febleses que són fortaleses per qui ho sap
endevinar, botxins ineptes avocats al suïcidi o a la desesperació, odiant tot
allò que ens impedeix ser prou egoistes per ni tant sols estimar a qui ens
estima. Ulls embenats, fills enganyats, dones que fan de dones, un rei que
comença sent un rei i acaba com una reina damunt un escenari buit, farcit de
res que faci nosa, pujant i baixant l’espai com si fos una metàfora del que
som. Pugem, baixem, caiem i ens enfilem. I morim. Shakespeare ja ho va explicar
fa anys, i avui ens ho han recordat al teatre lliure, amb claredat, tensant
l’arc fins a travessar-nos el cervell i l’ànima, a crits o xiuxiuejant, però
amb la lucidesa pròpia dels genis que per explicar-se no necessiten cap altre
cosa que un cos i una veu. El llenguatge del cos i el de les paraules són dues
armes massa poderoses com per ignorar-les. M’han tingut amb l’alè encallat, amb
els ulls plorosos i amb les mans suades, mort de por per no acabar descobrint
massa coses de mi i del meu món. Angoixat esperant el final, no sé si vull que
s’acabi, sí, sí, no, no, no se si ara ja m’avorreixo, ara si que no vull patir
més. NO. Final. Set en blanc. Sublim !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada