José Luis Gómez és la Celestina, prostituta i Alcavota,
descarada, malparlada i més honesta del que pot semblar. És la protagonista indiscutible de la història d’amor
de Calisto i Melibea, una tragicomèdia escrita durant el regnat dels reis
catòlics per Fernando de Rojas. La corrupció és força antiga, segons es desprèn
de la manera de fer dels personatges... de tots els
personatges.
Dos tirabuixons de cabell, un clavell, un mocador, un moneder vell i una
faldilla. Que un home interpreti el paper d’una dona no és gaire corrent, i és
el primer que em va sorprendre d’aquesta proposta. I he de dir que funciona. En
cap moment em vaig plantejar si el personatge de la Celestina havia de ser un home
o una dona, perquè José Luis Gómez té la naturalitat necessària per oferir-nos només
un personatge, una persona que lluita per sobreviure en el món difícil que l’envolta, manipulant-lo.
Les argúcies per sobreviure, gent astuta que fa servir les seves capacitats
de seducció amb el que té, el cos, o les paraules, la força o l’amor... i els
diners, que ho poden tot, i la mort, són el que l’autor posa damunt de l’escenari
per fer-nos reflexionar... cinc-cents anys després l'essència del que explica és
plenament vigent. Només les paraules, la manera de dir-les i les relacions
entre els diversos personatges ens poden semblar arcaiques. Però aquest
castellà amb tocs andalusos a mi em va arribar a la perfecció, i em va entusiasmar la dicció perfecta de la majoria dels actors.
Especialment intens el monòleg final de Pleberio
magníficament declamat per Chete Lera, potser el moment
més reeixit de tota l’obra, i el més emotiu. Pare desesperat després de la mort de la seva
filla, per culpa de l’amor...
També tenen molta força el ball de la Celestina i les emocionants
cançons sefardites interpretades a capela, extraordinàries, amb uns quadres
plàstics bellíssims.
La resta d’actors que completen el repartiment estan a l’alçada
i sobretot Calisto i Melibea, ell jove, impetuós, petulant, egoista i amb tots
els defectes del masclisme propi de l’època, i ella que darrere d’una imatge delicada
i innocent amaga una dona maliciosa, interessada i decidida. I amb un dubte
sempre present: Conformar-se o rebel·lar-se?
Una escenografia molt agraïda, amb dos nivells i un ampli
espai central per on els personatges es mouen amb llibertat, tot i que massa
sovint entre una foscor excessiva.
Algun efecte visual ben trobat, i un vestuari perfecte, i unes caracteritzacions impecables.
Tot plegat, molt interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada