El pare mestre de música i la mare perruquera. Una infantesa
feliç, senzilla, amb el seu germà, escoltant a casa la música que el seu pare
posava, la Caballé, la Tebaldi, la Callas... això va fer que de ben jove sabés
de memòria algunes de les àries més importants dels repertori operístic i que
les cantés davant de familiars i amics. Algú va pensar que aquesta noia havia
d’estudiar música, però l’economia familiar no donava per a tant. Tot i així
ella es va entossudir a anar a Itàlia, a estudiar amb un reconegut mestre de
música, que havia format a veus tant reconegudes com Pavarotti o Mirella Freni.
No li van concedir la beca que havia demanat, i ja pensava que no podria
anar-hi quan va rebre una inesperada ajuda d’un particular de 600.000 pessetes,
que li van servir per engegar la seva aventura italiana. Allà va estudiar uns
anys fins que el seu mestre va considerar que ja no li podia ensenyar res més i
li va aconsellar que anés a Nova York, on hi havia els millors professors de
cant. I es va trobar en aquella ciutat immensa, sola, sense ni cinc, i sense
saber ni un borrall d’anglès. Un matrimoni basc la va ajudar a l’inici, i té
molts bons records de l’estada en aquella casa, amb les visites que rebien i les tertúlies a les que va assistir. Ara, recordant-les, considera que cada sopar va ser com un Master !
De moment només va poder sobreviure, sense poder estudiar
música, i només fent alguna feina esporàdica, com cosidora, fins que va tenir
la sort de conèixer un professor que, sabent en quina situació es trobava, li
va oferir una classe diària, a canvi de que li fes de cangur de la seva filla. Així
va poder anar fent, i va decidir presentar-se al concurs de cant del Metropolitan Opera National
Council Auditions de Nueva York. S’hi va haver de presentar tres cops, tres anys consecutius, i el
tercer el va guanyar, a l’hora que també guanyava el
Concours International de Voix d’Opera Plácido Domingo de París. A
partir d’aquell moment va poder estudiar al Actors Studio i va començar
una vertiginosa carrera de concerts i òperes per tot el món. Ha parlat de les
sensacions que va tenir quan van sonar les primeres notes de l’òpera
LA CENERENTOLA, mentre esperava el seu torn per cantar en el paper de Clorinda. Triomfava com a
soprano jove i atractiva, i això va fer que no pogués dedicar tant temps com
volia a la seva formació, fins que va perdre la veu. Literalment es va quedar
sense veu, i durant més d’un any va estar intentant trobar una solució, anant a
metges diversos, i només va poder aclarir que tenia un quist, però que era
millor no operar-lo. Es va medicar i va aconseguir que gairebé desaparegués,
però igualment no podia cantar, i finalment va ser un metge austríac qui va
aconseguir tornar-li a treballar la veu fins que va poder tornar a cantar amb
normalitat.

També s’ha mostrat contrària a la teoria que diu que el tren
només passa un cop i que no es pot deixar escapar. Diu que de trens en passen
molts, i alguns els agafes, d’altres no, d’alguns te’n treuen a cops de peu,
però sempre en passen de nous. M’ha semblat que és absolutament cert.
Podria dir que gairebé m’ha agradat tant escoltar-la parlant avui al Banc de Sabadell, dins del fòrum "dona i lideratge", d'Esadealumni, com escoltar-la cantant. Gairebé.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada