Mequinensa és el retrat d’un temps i d’una gent que ja no
existeix i que no he pogut conèixer. Una gent que va viure a cavall entre dos
països, catalanoparlants en un mon que menystenia aquesta llengua i que
considerava el castellà l’única llengua “cristiana”, l’única que servia per a
les coses importants, l’única legal. No deu ser fàcil sentir-se ciutadà de
tercera (nosaltres hi entenem una mica) enmig de gent ignorant, fanàtica,
inculta, orgullosa i supèrbia. L’Aragó va oblidar el seu passat i va acabar
odiant la llengua diferent dels seus veïns, i d’alguns dels seus ciutadans.
Jesús Moncada fa un retrat d’algunes de les persones que van
viure durant l’època en que l’Enher va fer el pantà, negant el poble vell, que
estava arran de l’Ebre en la seva confluència amb el Segre i construint-ne un
de nou una mica més amunt. El procés va ser viscut pels habitants de Mequinensa
amb inquietud, i durant molts anys van patir l’angoixa d’haver de deixar les
seves cases, els seus carrers, els conreus i tots els llocs que havien conegut
des de que van néixer, que els havien acompanyat sempre, a ells i als seus
avantpassats. Mai van rebre massa explicacions per part dels responsables de
l’empresa ni dels polítics d’aleshores, i es van sentir menystinguts per tothom
segurament a causa de la seva llengua, del seu anticlericalisme i de les seves
inclinacions polítiques, majoritàriament properes als que els qui van guanyar
la guerra anomenaven “rojos”.
Gent valenta, divertida, orgullosa del seu parlar i de les
seves tradicions, i adaptada a l’entorn que li ha tocat viure, als rius, a la
llengua, al joc de la botifarra, al ball, al poble... Homes i dones que, com diu un dels personatges, comparant-se amb els pobles pagesos del voltant, "vivim més cap a enfora, sabent gaudir del que ens dona la vida". Gent per qui tot va tant de pressa que en quatre dies passen de ser "embrions incerts a calaveres atònites".
Un advocat jove, Mallol Fontcalda, que acaba d’obtenir una
plaça de secretari al jutjat de Mequinensa, hi viatja des de Barcelona amb una
idea vaga del lloc on va, i a mida que va coneixent el poble i els seus
habitants, es va transformant fins a convertir-se en un mequinensà més. En
Carles Martínez fa un memorable monòleg inicial explicant el viatge i les
primeres impressions, amb molt sentit de l’humor i descripcions de personatges
i de l’entorn molt acurades. Una bona manera de començar que ens va situar i
predisposar positivament per encarar la resta de l’obra.
El cafè del moll, punt de trobada de molts dels veïns i lloc
on, a més de fer-hi la partideta, es parlava dels assumptes que afectaven al
poble i la seva gent, i entre copa i copa, fins i tot hi apareixien personatges
que ja eren morts, vinguts del més enllà sense que a ningú se li fes estrany. Allà,
l’Estanislau Corbera rep els clients i amics, el Nelson, expatró de llaüt i ara
miner, l’Alfons també miner i antic barquer, Arquímedes Quintana, també
expatró, que va morir al mateix cafè i que hi apareix de tant en tant per
fer-hi una copeta i explicar antigues històries, Leucofrina, Penèlope... Passat i present es barregen, doncs, per
poder sentir les llegendes i les històries del poble explicades pels seus
protagonistes i per debatre el problemes actuals, i compartir el neguit pel
futur incert que els espera.
Carles Martínez, esplèndid en el seu paper de persona
meticulosa, endreçada i tímida, Miquel
Gòrriz, barman, que no coneixia i m’ha agradat força, Eduard Muntada, perfecte
per aquest home dur i senzill amb consciència de classe, Joan Anguera, avi
notable, l’últim en abandonar el poble, que acaba culpant als rius, decebut, de totes les desgràcies, Míriam
Alamany-Leucofrina, majorDONA del mossèn, Annabel Castan-Penèlope finalment
parella d’en Mallol, i autèntica líder del poble, Belén Alonso-Madam françoise
vedette del cafè Edèn i Maria Ibars, dona de l’Alfons i serventa, totes fantàstiques.
He deixat al Xicu Masó, també director, pel
final, perquè té un personatge curiós, una mena de fantasma que pul·lula de
tant en tant pel poble, i explica les seves grandeses i alguna misèria. Molt
bona interpretació i també molt bona direcció.
Tot a dins d’un espai net,
amb pocs elements, només allò imprescindible per aconseguir crear
l’ambient necessari. Havia sentit alguns comentaris negatius i sempre que passa
això, potser perquè vaig predisposat a veure alguna cosa que no m’agradarà,
finalment resulta que surto content. Quan el llistó és massa alt, costa
acomplir les expectatives, però si està baix, resulta sovint que el que veig,
m’agrada. Avui m’ha passat això.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada