Normalment em fixo molt en les sabates que porten els actors
i les actrius. Quan en Julio Manrique entra a l’escenari de la sala petita del
TNC el primer que veig són unes sabates precioses, d’un estil que no és el meu,
però que criden l’atenció per com són de noves i lluents, i per com li
queden de bé. De fet, si les sabates me les poso jo, segueixo fent la mateixa fila de
sempre, però als peus d’aquest xicot són un element que completa el personatge.
Li escauen a algú quer intenta lligar fins i tot amb alguna noia del públic,
originalment integrada a la primera escena com si fos una clienta del
restaurant, amb uns quants espectadors més repartits entre les taules.
Anomenar “seductor” a Don Joan és ser massa benvolent. Més
aviat és un fatxenda, vividor i faldiller. Les sabates ajuden a donar-li aquest
posat de perdonavides insolent que només pensa en ell i en la seva felicitat. L’actor
hi posa tota la resta, que és molt. El posat, l’estil, la mirada, els gestos i
les expressions. Tot el que diu i tot el que fa és espontani i natural. No hi
ha afectació de cap mena, ni cap text après ni cap assaig. Tot es improvisat i
les coses van succeint una darrere l’altra sense que ningú les hagi preparat,
com a la vida mateixa.
Aquesta sensació no la tinc gairebé mai en un teatre. Veus
grans interpretacions, però són això, gent fent un paper, un personatge, simulant
situacions. En Julio no. Ell és Don Joan. Posat al dia, en un entorn actual,
envoltat de bons actors, en un decorat
ben pensat, amb efectes visuals d’impacte, bona llum i vestuari correcte. Tot
molt ben treballat, bona feina d’en David Selvas, i preparat perquè arribi ell
i comenci a fluir la trama, i fins penso que cada dia deu ser diferent. La Nausicaa
Bonnin, Carlota, està esplèndida, també natural i espontània. El Manel Sans és
Sganarelle, amic, protector i consciència. Un altre puntal. El pare de Don Joan
és en Lluís Marco,
que feia patir una mica per una veu més afònica del que és habitual en ell,
però que com sempre traspua elegància i resulta convincent, faci el paper que
faci. La Cristina
Genebat és Donya Elvira, la dona, monja, enganyada i humiliada.
En Xavi Ricart és Don Carlos, el germà ofès i l’Anna Azcona Maturina,
que té un moment perfecte, en l’escena de la seducció-adulació per part d’aquell
pinta tant mal-educat i mentider. Javier
Beltrán és Pedro i té una frase memorable, barreja d’innocència
i d’ingenuïtat “Vull que m’estimis com s’estima quan s’estima
com s’ha d’estimar”. Tots ho volem. Però com s’ha d’estimar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada