El món al revés. El món al revés. El món al
revés.
“I si jo no creuo
el mar, en vindran d’altres amb el mateix nom i els mateixos ossos, amb
les mateixes mans i el mateix alè, i els tindràs aquí dempeus, davant teu, i no
tindreu prou bales -t’ho puc ben assegurar- a la teva puta ciutat per
foradar-nos el cap…”
Un món còmode i plàcid damunt d’un
d’impossible. I barreres visibles i invisibles que els separen. Mons bons per
anar-hi de vacances però no per permetre que ells puguin venir. De vacances si,
però només els rics. Els altres, els que no tenen res, que es quedin a casa
seva, que no hi han de venir a fer res aquí.
Com hi hem arribat fins aquí? Sempre ha estat
així? És culpa nostra, d’ells o de ningú? És culpa de tots.
És fàcil fer demagògia. Bons i dolents,
policies i lladres, blancs i negres, rics i pobres. Tots culpables i tots
innocents.
Caïm i Abel ens dona alguns cops de puny, que
ens haurien d’espavilar, però no passarà res. Seguirem com sempre, potser amb
més mala consciència, però res canviarà.
Hem vist una molt bona obra de teatre, molt
ben escrita i molt ben dirigida, amb uns molts bons actors i actrius, una història potent, recargolada però creïble.
Possible. I una escenografia espectacular.
A la bíblia les coses van d’una manera, i a la
vida d’una altra. I després hi ha el teatre. Però ve a ser el mateix.
Matem per por, per odi, per ignorància o per
venjança. Però sempre matem. “Allò que ha passat tornarà a passar, allò que
s’ha fet tornarà a fer-se: no hi ha res de nou sota el sol”. Fugim només per
por. I per les ganes de viure millor. De viure tant bé com altres sabem que hi
viuen.
En Marc Rodríguez, Caïm, barreja el drama i la
comèdia amb una facilitat sorprenent. Riu i plora, fa riure i fa plorar. Té un
bon paper i el fa a la perfecció. Brillant. I el Lluís Villanueva, que fa de
pare, també ho broda. Té alguna escena memorable, i en general fa una feina
impecable, sobretot a la primera part. I fa una imitació d’un cantant molt
conegut més que digna, i molt divertida. Tot i que no fa riure. “Els rius
corren cap al mar, i el mar no s’omple mai. Però els rius no cessen d’anar
sempre al mateix lloc”
El Jordi Figueras té un paper difícil, i el fa
fàcil. Tràgic i entranyable. Estimat i rebutjat. I finalment, odiat. També és
el Sed gran. Més odiat que estimat. I canta amb estil una versió d’Il mondo de
Jimmy Fontana.
La Berta Giraut és la mare. Té un moment
inicial dolcíssim, molt poètic i tendre, que resolt amb una dicció perfecta i
un timbre de veu que aconsegueix el silenci absolut. Per mi és el moment més
intens de l’obra. El seu paper no és potser tant rellevant, però com dic, té
moments de pell de gallina. La Clara de Ramon és la filla i la companya de
l’Abel. Té un timbre adolescent que encaixa molt bé al personatge, però que en
alguns moments no és adequat. Tot i així, fa una feina més que notable. I el
Sergi Torrecilla és l’Abel, i el Sed jove. Un bon actor amb un paper esplèndid
que resol molt bé.
És una obra llarga, que no es fa llarga. Ni assegut
en les cadires de càstig de la Biblioteca de Catalunya. El primer acte és
brutal, per mi molt millor que el segon, que comença amb un excés de demagògia,
perquè mira de culpabilitzar al progrés i a la presència “occidental” en els
països pobres de tots els seus mals. La teoria es podria aplicar també a les
zones rurals de la mateixa Catalunya o de tants altres llocs. El progrés ens ha
fet menys feliços?
L’antic testament és present durant tota
l’obra amb els proverbis de l’eclesiastès que fan pensar i que són metàfores
perfectes del que som i del que fem.
També tenen presència temes aparentment més
banals, però no menys universals. Estimem, oblidem i tornem a estimar. Fugim,
desconfiem del que no coneixem, envegem, odiem. Vivim i morim. “una generació
se’n va i una altra ve, però la terra es manté sempre.” De moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada